Al-Mundzir Al-Muntazhar

Birth Announcements

Adik Zuhayr is Coming Soon!
/center>

February 7, 2009

InshaAllah..

When you say something or giving a promise, in anything, dont forget to say InshaAllah, only with His willing.

FIRMAN ALLAH-
"Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan terhadap sesuatu: "Sesungguhnya aku akan mengerjakan itu besok pagi, kecuali (dengan menyebut): "INSYA ALLAH". Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah: "Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya daripada ini".
[SURAH AL KAHFI 23-24]


Apabila Nabi SAW ditanya oleh musyrikin Mekah tentang 3 perkara: pemuda yang memasuki gua di zaman awal, lelaki yang berjalan sehingga ke timur dan barat bumi dan tentang roh. Nabi menjawab: ‘Saya jawab soalan kamu esok’ tanpa menyebut insyaAllah. Selama 15 malam Nabi menunggu wahyu tanpa jawapan, sehingga penduduk Mekah gempar dengan perkara tersebut. Akhirnya Jibril turun membawa surah al-Kahfi. (Tafsir al-Munir; juz 15 ms 215)

Dalam satu hadis Nabi SAW bersabda: ‘Nabi Sulaiman bin Daud berkata: ‘Aku akan berkeliling malam ini kepada 70 perempuan-dalam satu riwayat 100 perempuan- setiap perempuan dari mereka akan melahirkan anak lelaki yang berperang untuk agama Allah.’ Dikatakan kepadanya-dalam satu riwayat: Malaikat berkata kepadanya: Katakan: ‘InsyaAllah’ tetapi Nabi Sulaiman tidak menyebutkannya. Baginda berkeliling kepada semua isterinya itu. Akhirnya semuanya tidak melahirkan melainkan seorang wanita, itupun ‘separuh manusia’ (Dalam hadis disebut: nisf insan). Nabi SAW bersabda: ‘Demi diriku yang berada ditanganNya! Jika Nabi Sulaiman berkata: ‘InsyaAllah, ia tidak membatalkan sumpahnya dan tentu ia akan dapat apa yang ia hajati’ dalam satu riwayat: ‘Tentu mereka semua berperang fi sabilillah sebagai pejuang semuanya.’ (Tafsir al-Munir; juz 15 ms 228)

Thus, do not foget to say InshaAllah..nampak mudah dan remeh, namum impaknya besar dan menunjukkan pergantungan kita padaNya. InshaAllah, wallahu'alam

p/s: Saya rindu dengan lentok bahasa menyebut "inshaAllah" dari ummu zuhayr..lama sudah jauh di mata :D

No comments: